Verouderende infrastructuur
Onze civiele infrastructuur is verreweg het grootste publieke bezit in Nederland. Met een waarde van ruim 300 miljard euro, is het groter dan de overheidsschuld. Dit vermogen krijgt echter vaak niet de politieke aandacht die het verdient en instandhouding van bestaande bruggen, sluizen, stuwen en (spoor)wegen wordt nogal eens gezien als een kostenpost waarop wel kan worden bezuinigd. Dit terwijl onze infrastructuur veroudert en er juist meer geld nodig is voor vervanging en renovatie, anders schuiven we de rekening door naar de toekomst. Instandhouding van bestaande infrastructuur komt vanuit economisch perspectief voor de aanleg van nieuwe.
Innovaties zijn nodig om beter te kunnen bepalen wat het juiste moment is om te renoveren of te vervangen. Te vroeg kost onnodig veel geld en te laat geeft risico’s voor onverwachte afsluitingen, zoals eind 2016 gebeurde met de Merwedebrug. Met nieuwe meet- en monitoringsystemen, in combinatie met voorspellende computermodellen, kan de toekomstige rekening voor instandhouding structureel met tientallen procenten worden verlaagd.
Publicaties
Onbetaalde kosten verkeer en vervoer
Deze notitie geeft een indicatie van de onbetaalde kosten van belangrijke vormen van mobiliteit in Nederland, op basis van in opdracht van de rijksoverheid uitgevoerde onderzoeken uit 2022. De onbetaalde… lees verder
Heeft de Shell-klimaatzaak gevolgen voor Rijkswaterstaat?
Vorig jaar heeft de rechter aan Shell de “zwaarwegende inspanningsverplichting” opgelegd om 45 procent minder CO2 uit te stoten in 2030 ten opzichte van 2019[1]. Hieronder valt ook de CO2… lees verder
Hyperloop of hype?
De voorstanders van de hyperloop timmeren stevig aan de weg: goederentransport zonder milieuvervuiling en minder vrachtwagens op de weg. Wie wil dit niet? De cijfers en onderbouwing van Hardt –… lees verder
Automobiliteit is uitgegroeid
De prognoses van de rijksoverheid voor de groei van het autoverkeer zijn te hoog. Omdat de feitelijke groei van het autoverkeer tot 2019 onder de lage prognose 2014-2040 bleef, zijn medio… lees verder
Verschuif zestig miljard (!) in het Mobiliteitsfonds
Honderd miljard euro zit er tot 2035 in het Mobiliteitsfonds. Dit is veel geld, elk jaar zeven miljard. Ik stel drie grote verschuivingen voor. Eerste verschuiving is van nieuwaanleg naar… lees verder
Vernieuwing infrastructuur is urgent
Onze infrastructuur is toe aan een flinke opknapbeurt. In de komende kabinetsperiode is jaarlijks al een miljard euro extra nodig voor vervanging en renovatie. Dit loopt verder op naar drie… lees verder
Duurzaam aanbesteden van infrastructuur
Duurzame infrastructuur is tot nu toe blijven steken in mooie voorbeelden, maar de GWW-sector als geheel heeft nauwelijks vooruitgang geboekt. De sleutel om wel te verduurzamen ligt bij het consequent… lees verder
De staat van onze bruggen
Veel van onze bruggen zijn gebouwd in de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw. Deze periode kende de sterkste groei van het autoverkeer. Nu naderen en overschrijden sommige… lees verder
Innovatie in de Weg- en Waterbouw
Ook rond onze infrastructuur bestaan veel innovatieve ideeën en plannen. Tegelijkertijd bestaat de indruk dat maar weinig hiervan de eindstreep halen en een vaste plek krijgen in het dagdagelijkse werk… lees verder
Assetmanagement – een vooruitblik op 2040
Hoe ziet het assetmanagement van onze bruggen, wegen, spoorlijnen en dijken er in 2040 uit? Om de meningsvorming over de toekomst van assetmanagement te versnellen hebben zes leidinggevenden uit de… lees verder
Distributieland of subsidieland?
De Regering heeft in 2016 opnieuw besloten dat Nederland Distributieland nog steeds een pijler is onder onze economie. Ondanks dat de Raad voor Leefomgeving en Transport had geadviseerd dit achterhaalde… lees verder
Delhi 2050 – Infrastructure and Urbanisation
Met partners uit India en Nederland heb ik gewerkt aan een (structuur)visie voor de ontwikkeling van Delhi tot een metropool van 35 miljoen inwoners in 2050. Deze omvang gaat ons… lees verder
Over macht en argumenten
Waardoor wordt beleid bepaald? Beleid laveert altijd tussen kennis en macht, zegt de WRR. Dat dit een lastige combinatie is, heb ik ervaren in de zes jaar dat ik bij… lees verder