Verouderende infrastructuur
Onze civiele infrastructuur is verreweg het grootste publieke bezit in Nederland. Met een waarde van ruim 360 miljard euro, is het bijna even groot als de staatsschuld. Dit vermogen krijgt echter vaak niet de politieke aandacht die het verdient en instandhouding van bestaande bruggen, sluizen, stuwen en (spoor)wegen wordt nogal eens gezien als een kostenpost waarop wel kan worden bezuinigd. Dit terwijl onze infrastructuur veroudert en er juist meer geld nodig is voor vervanging en renovatie, anders schuiven we de rekening door naar de toekomst. Instandhouding van bestaande infrastructuur komt vanuit economisch perspectief voor de aanleg van nieuwe.
Innovaties zijn nodig om beter te kunnen bepalen wat het juiste moment is om te renoveren of te vervangen. Te vroeg kost onnodig veel geld en te laat geeft risico’s voor onverwachte afsluitingen, zoals eind 2016 gebeurde met de Merwedebrug. Met nieuwe meet- en monitoringsystemen, in combinatie met voorspellende computermodellen, kan de toekomstige rekening voor instandhouding structureel met tientallen procenten worden verlaagd.
Publicaties
Toekomst van mobiliteit
Na publicatie van mijn boek 'Nieuwe Mobiliteit' heb ik veel lezingen gegeven over de veranderingen in mobiliteit die gaan komen en hoe het beleid daar het best op in kan… lees verder
Deltaplan Bereikbaarheid 2030
Nederland heeft een 'Deltaplan Bereikbaarheid' nodig. Eind juni presenteerde ik in Den Haag de hoofdlijnen hiervan. Mijn motto is 'meer bereikbaarheid voor minder geld'. Dit is mijn reactie op het 'Deltaplan… lees verder
Duurzaam aanbesteden van infrastructuur
Duurzame infrastructuur is tot nu toe blijven steken in mooie voorbeelden, maar de GWW-sector als geheel heeft nauwelijks vooruitgang geboekt. De sleutel om wel te verduurzamen ligt bij het consequent… lees verder
Automobiliteit in 2017 verder gedaald
November 2018 stuurde de Minister van I&W nieuwe cijfers naar de Tweede Kamer waaruit blijkt dat de files sterk gaan toenemen. Dit klopt en is goed getimed voor de begrotingsbehandeling… lees verder
Beprijzen van mobiliteit: lessen uit het buitenland
Met het klimaatakkoord staat rekeningrijden weer op de agena. Laten we niet opnieuw de doodlopende weg van het advies van de Commissie Nouwen inslaan. Dit advies is ruim 13 jaar… lees verder
Einde aan groei automobiliteit?
Hoe komt het dat de groei van de automobiliteit in West-Europa is gestopt? Lees mijn bijdrage aan Automotive Megatrends Magazine van juni 2017. Speed - it's what drives mobility
De staat van onze bruggen
Veel van onze bruggen zijn gebouwd in de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw. Deze periode kende de sterkste groei van het autoverkeer. Nu naderen en overschrijden sommige… lees verder
Het Filemonster
Hoe komt het dat stedelijke gebieden die het meest last van files hebben, toch de beste bereikbaarheid hebben? Lees mijn blog over de 'file paradox' en wat dit betekent voor… lees verder
Nederlander zit minder in de auto
Statistiek laat zien dat de Nederlander de afgelopen 10 jaar minder auto is gaan rijden. Dat het autoverkeer in de zelfde periode wel is gegroeid komt door de afname van… lees verder
‘New Mobility’
In het voorjaar van 2017 is mijn boek 'New Mobility - Beyond the car era' verschenen. Het is een update van 'Nieuwe Mobiliteit' en analyseert ook de mobiliteitsontwikkeling in landen… lees verder
Assetmanagement op weg naar 2040
De Nederlandse infrastructuur is verreweg het grootste publieke bezit. Het CBS becijfert de totale waarde van alle wegen, dijken, sluizen, bruggen en sporen op 360 miljard euro. Met een beter… lees verder
Innovatie in de Weg- en Waterbouw
Ook rond onze infrastructuur bestaan veel innovatieve ideeën en plannen. Tegelijkertijd bestaat de indruk dat maar weinig hiervan de eindstreep halen en een vaste plek krijgen in het dagdagelijkse werk… lees verder
Assetmanagement – een vooruitblik op 2040
Hoe ziet het assetmanagement van onze bruggen, wegen, spoorlijnen en dijken er in 2040 uit? Om de meningsvorming over de toekomst van assetmanagement te versnellen hebben zes leidinggevenden uit de… lees verder
Distributieland of subsidieland?
De Regering heeft kortgeleden opnieuw besloten dat Nederland Distributieland nog steeds een pijler is onder onze economie. Ondanks dat de Raad voor Leefomgeving en Transport had geadviseerd dit achterhaalde dogma… lees verder
Delhi 2050 – Infrastructure and Urbanisation
Met partners uit India en Nederland heb ik gewerkt aan een (structuur)visie voor de ontwikkeling van Delhi tot een metropool van 35 miljoen inwoners in 2050. Deze omvang gaat ons… lees verder
Over macht en argumenten
Waardoor wordt beleid bepaald? Beleid laveert altijd tussen kennis en macht, zegt de WRR. Dat dit een lastige combinatie is, heb ik ervaren in de zes jaar dat ik bij… lees verder
De macht van beelden
Beeldvorming heeft veel invloed. Soms meer dan feiten en analyses. In 2011 vond hierover een seminar plaats bij de OECD met als titel 'Evidence Based Decision Making - Reality or… lees verder