Geen verdere groei vrachtautokilometers!
Logistiek veroorzaakt elf tot twaalf procent van de mondiale CO2-uitstoot. Wegtransport tekent voor twee derde hiervan. Zelfs bij de snelst mogelijke overstap naar elektrische vrachtwagens ligt de logistieke sector niet… lees verder
Alle nieuwe vrachtwagens vanaf 2035 elektrisch!
Elektrische vrachtwagens zijn in 2030 al goedkoper in het gebruik dan dieseltrucks (TCO). Het kostenvoordeel is bijvoorbeeld al twintig procent voor een trailercombinatie die per dag 400 km rijdt. Ook… lees verder
Luchtvaart zonder CO2: negen mogelijkheden vergeleken
De luchtvaart moet de CO2-uitstoot vlak na 2050 naar nul terug brengen. Om dit te bereiken zijn veel opties aangedragen: luchtvaartbelastingen, verbod op korte vluchten, snellere treinen, elektrische vliegtuigen, CO2-loze… lees verder
Onderzoek ‘Air2Rail’
De luchtvaart moet haar uitstoot van CO2 tot nul terug brengen, niet ver na 2050. Een van de manieren om hieraan bij te dragen is het vervangen van vliegreizen door… lees verder
Schone energie is dé hefboom voor de energietransitie
In 2050 willen we in Nederland en Europa alleen nog energie gebruiken zonder CO2. Dit is nodig om de opwarming van het klimaat binnen de perken te houden. Technisch is… lees verder
Automobiliteit in 2017 verder gedaald
November 2018 stuurde de Minister van I&W nieuwe cijfers naar de Tweede Kamer waaruit blijkt dat de files sterk gaan toenemen. Dit klopt en is goed getimed voor de begrotingsbehandeling… lees verder
Oil Security Europe
Europa importeert 88% van de olie die het gebruikt, grotendeels uit nogal onstabiele gebieden. Dit paper geeft een overzicht van de risico's van onze afhankelijkheid van olie uit het buitenland… lees verder
Energiebesparing lekt weg
Energiezuinige lampen, apparaten en auto's stimuleren het gebruik ervan, omdat de 'energiedienst' goedkoper is. Dit wordt het 'rebound-effect' genoemd. Dit onderzoek analyseert de omvang van dit weglekeffect en geeft aanbevelingen… lees verder
Klimaatprobleem: Oplossing in zicht
Is een intensiever klimaatprobleem nodig? Is een intensiever klimaatbeleid mogelijk? Is een intensiever klimaatbeleid betaalbaar? Dit boekje van de Bezinningsgroep Energiebeleid beargumenteert drie keer 'ja zeker'. Dit zijn de conclusies… lees verder