Schone energie
Om de grootste schade door verandering van het klimaat in de wereld te voorkomen, moeten kolen, olie en gas in de grond blijven zitten en niet worden gewonnen. Omdat grote financiële belangen op het spel staan, is veel creativiteit, durf en doorzettingsvermogen nodig. Hierbij is het belangrijk om de focus te houden bij wat werkelijk de omslag tot stand kan brengen en niet mee te gaan in schijnoplossingen. Schone energie is de kern van het energie- en klimaatbeleid.
Publicaties
Subsidie aan Tata is handelspolitiek, geen klimaatbeleid
Tata Steel is de grootste uitstoter van broeikasgassen in Nederland (acht procent van het landelijk totaal), van stikstof (twee procent) en van een aantal kankerverwekkende stoffen. Het IJmuidense bedrijf moet… lees verder
Stoppen met Russisch gas viel mee
Link naar mijn Engelse blog
Geen verdere groei vrachtautokilometers!
Logistiek veroorzaakt elf tot twaalf procent van de mondiale CO2-uitstoot. Wegtransport tekent voor twee derde hiervan. Zelfs bij de snelst mogelijke overstap naar elektrische vrachtwagens ligt de logistieke sector niet… lees verder
Nederland loopt vast in falend milieubeleid
Meerdere keren zijn we op de vingers getikt door de rechter, de Raad van State of Europa. Vervolgens grijpen we terug op noodmaatregelen, vaak met onnodige schade voor de economie.… lees verder
Alle nieuwe vrachtwagens vanaf 2035 elektrisch!
Elektrische vrachtwagens zijn in 2030 al goedkoper in het gebruik dan dieseltrucks (TCO). Het kostenvoordeel is bijvoorbeeld al twintig procent voor een trailercombinatie die per dag 400 km rijdt. Ook… lees verder
Luchtvaart zonder CO2: negen mogelijkheden vergeleken
De luchtvaart moet de CO2-uitstoot vlak na 2050 naar nul terug brengen. Om dit te bereiken zijn veel opties aangedragen: luchtvaartbelastingen, verbod op korte vluchten, snellere treinen, elektrische vliegtuigen, CO2-loze… lees verder
Heeft de Shell-klimaatzaak gevolgen voor Rijkswaterstaat?
Vorig jaar heeft de rechter aan Shell de “zwaarwegende inspanningsverplichting” opgelegd om 45 procent minder CO2 uit te stoten in 2030 ten opzichte van 2019[1]. Hieronder valt ook de CO2… lees verder
Duurzame mobiliteit: illusies en successen
De weg naar duurzame mobiliteit kent veel illusies en niet veel, maar wel heel grote, successen. In het kort: beleidsmaatregelen om schone motoren en energie toegepast te krijgen, zijn bijzonder… lees verder
Groene transitie FFWD
Wij mensen zijn onderdeel van de levende natuur op aarde. We kunnen niet overleven zonder andere organismen; we hebben schone lucht, schoon water en vruchtbare grond nodig. Tegelijkertijd beseffen we… lees verder
Verlagen accijnzen is kortzichting
Het kabinet verlaagt belastingen op energiegebruik, om daarmee de koopkracht van mensen met lage en middeninkomens op peil te houden. Maar de hoge inkomens profiteren hiervan het meest. De gemaakte… lees verder
Waardoor gaan mensen minder reizen met de auto en het vliegtuig?
Dit is een sleutelvraag voor duurzame mobiliteit. Transport & Environment vroeg me mijn inzichten over wat wel en niet werkt samen te vatten. De laatste twee dia's van mijn presentatie… lees verder
Onderzoek ‘Air2Rail’
De luchtvaart moet haar uitstoot van CO2 tot nul terug brengen, niet ver na 2050. Een van de manieren om hieraan bij te dragen is het vervangen van vliegreizen door… lees verder
Schone energie is dé hefboom voor de energietransitie
In 2050 willen we in Nederland en Europa alleen nog energie gebruiken zonder CO2. Dit is nodig om de opwarming van het klimaat binnen de perken te houden. Technisch is… lees verder
Oil Security Europe
Europa importeert 88% van de olie die het gebruikt, grotendeels uit nogal onstabiele gebieden. Dit paper geeft een overzicht van de risico's van onze afhankelijkheid van olie uit het buitenland… lees verder
Energiebesparing lekt weg
Energiezuinige lampen, apparaten en auto's stimuleren het gebruik ervan, omdat de 'energiedienst' goedkoper is. Dit wordt het 'rebound-effect' genoemd. Dit onderzoek analyseert de omvang van dit weglekeffect en geeft aanbevelingen… lees verder
Klimaatprobleem: Oplossing in zicht
Is een intensiever klimaatprobleem nodig? Is een intensiever klimaatbeleid mogelijk? Is een intensiever klimaatbeleid betaalbaar? Dit boekje van de Bezinningsgroep Energiebeleid beargumenteert drie keer 'ja zeker'. Dit zijn de conclusies… lees verder
A European aviation charge
In mijn boek 'Nieuwe mobiliteit - na het autotijdperk' voorspel ik dat we in 2050 meer kilometers in een vliegtuig zitten dan in de auto. Deze sterke toename van het… lees verder
Duurzame ontwikkeling en economische groei
Betekent duurzame ontwikkeling dat het BNP minder hard zal groeien? Zorgvuldig omgaan met onze natuurlijke omgeving is inderdaad niet een win-win oplossing, ondanks dat sommigen deze illusie omarmen. Omgekeerd is… lees verder