Schone energie
Om de grootste schade door verandering van het klimaat in de wereld te voorkomen, moeten kolen, olie en gas in de grond blijven zitten en niet worden gewonnen. Omdat grote financiële belangen op het spel staan, is veel creativiteit, durf en doorzettingsvermogen nodig. Hierbij is het belangrijk om de focus te houden bij wat werkelijk de omslag tot stand kan brengen en niet mee te gaan in schijnoplossingen. Schone energie is de kern van het energie- en klimaatbeleid.
Publicaties
Luchtvaart zonder CO2: negen mogelijkheden vergeleken
De luchtvaart moet de CO2-uitstoot vlak na 2050 naar nul terug brengen. Om dit te bereiken zijn veel opties aangedragen: luchtvaartbelastingen, verbod op korte vluchten, snellere treinen, elektrische vliegtuigen, CO2-loze… lees verder
Air2Rail
De luchtvaart moet haar uitstoot van CO2 tot nul terug brengen, niet ver na 2050. Een van de manieren om hieraan bij te dragen is het vervangen van vliegreizen door… lees verder
Verlaag werkgeverspremies voor onderwijs, zorg en politie
De inzet van mensen is te duur en milieuvervuiling te goedkoop. Het is een lang gekoesterde wens om de belastingdruk te verschuiven van arbeid naar milieu. Ook van het kabinet… lees verder
Schone energie is dé hefboom voor de energietransitie
In 2050 willen we in Nederland en Europa alleen nog energie gebruiken zonder CO2. Dit is nodig om de opwarming van het klimaat binnen de perken te houden. Technisch is… lees verder
Pleidooi voor een Nederlandse energieheffing
Al begin jaren negentig pleitte een brede maatschappelijke coalitie voor invoering van een nationale energieheffing. FNV, CNV, Consumentbond, Raad van Kerken en milieuorganisaties waren voorstander. Download hier het voorstel uit… lees verder
De januskop van innovatie
Innovatie lijkt een doel op zich geworden. Een mengelmoes van belangen en doelen gaat er achter schuil. In dit korte essay ontrafel ik de verschillende functies die innovatie vervult. Een… lees verder
Oil Security Europe
Europa importeert 88% van de olie die het gebruikt, grotendeels uit nogal onstabiele gebieden. Dit paper geeft een overzicht van de risico's van onze afhankelijkheid van olie uit het buitenland… lees verder
Mobiliteit en de Parijs doelen: geen tijd voor illusies
Tijdens de Nationale Klimaattop op 26 oktober 2016, heb ik een korte presentatie gegeven over de vraag: Zijn de ambitieuze Parijs doelen voor mobiliteit haalbaar? Mijn antwoord is een volmondig… lees verder
Illusies over duurzame mobiliteit
Duurzame mobiliteit zal vooral bereikt worden door auto's schoon te maken. Europese normen voor de maximale uitstoot van CO2 in combinatie met groene belastingen in Nederland, kunnen ervoor zorgen dat… lees verder
70% minder CO2 door het verkeer
Een Europese Task Force heeft een aanpak voorgesteld om de uitstoot van CO2 door het verkeer sterk te verminderen. In deze Task Force, onder mijn voorzitterschap, zaten alle belanghebbenden en… lees verder
Energiebesparing lekt weg
Energiezuinige lampen, apparaten en auto's stimuleren het gebruik ervan, omdat de 'energiedienst' goedkoper is. Dit wordt het 'rebound-effect' genoemd. Dit onderzoek analyseert de omvang van dit weglekeffect en geeft aanbevelingen… lees verder
Klimaatprobleem: Oplossing in zicht
Is een intensiever klimaatprobleem nodig? Is een intensiever klimaatbeleid mogelijk? Is een intensiever klimaatbeleid betaalbaar? Dit boekje van de Bezinningsgroep Energiebeleid beargumenteert drie keer 'ja zeker'. Dit zijn de conclusies… lees verder
A European aviation charge
In mijn boek 'Nieuwe mobiliteit - na het autotijdperk' voorspel ik dat we in 2050 meer kilometers in een vliegtuig zitten dan in de auto. Deze sterke toename van het… lees verder
Duurzame ontwikkeling en economische groei
Betekent duurzame ontwikkeling dat het BNP minder hard zal groeien? Zorgvuldig omgaan met onze natuurlijke omgeving is inderdaad niet een win-win oplossing, ondanks dat sommigen deze illusie omarmen. Omgekeerd is… lees verder