Mobiliteit na het autotijdperk
De groei van het autoverkeer gaat stoppen en in 2050 leggen we meer kilometers af in een vliegtuig dan in een auto. Ook de nieuwe golf van verstedelijking zorgt voor een rem op het autogebruik. Stedelingen lopen en fietsen meer vanwege de korte afstanden en gebruiken vaker het openbaar vervoer. Toch is de bereikbaarheid in de stad beter dan in landelijk Nederland, vanwege de korte afstanden. Het is tijd om bereikbaarheid – als de combinatie van afstand en snelheid – als hoofddoel van het mobiliteitsbeleid te nemen, in plaats van het vergeefs bestrijden van de files.
Publicaties
Met de auto naar 2050: rechtdoor, tenzij
Het autogebruik per inwoner is al twintig jaar vrijwel constant en er is geen reden om te veronderstellen dat dit de komende decennia gaat veranderen. Door concentratie van de nieuwe… lees verder
Bereikbaarheidsongelijkheid
‘Vervoersarmoede’ is een nieuw modewoord. Ik pleit ervoor dit niet langer te gebruiken. Er is zeker armoede in Nederland, want we hebben voedselbanken en tweeëndertig duizend ‘geregistreerde’ daklozen; in werkelijkheid… lees verder
Onbetaalde kosten verkeer en vervoer
Deze notitie geeft een indicatie van de onbetaalde kosten van belangrijke vormen van mobiliteit in Nederland, op basis van in opdracht van de rijksoverheid uitgevoerde onderzoeken uit 2022. De onbetaalde… lees verder
Geen verdere groei vrachtautokilometers!
Logistiek veroorzaakt elf tot twaalf procent van de mondiale CO2-uitstoot. Wegtransport tekent voor twee derde hiervan. Zelfs bij de snelst mogelijke overstap naar elektrische vrachtwagens ligt de logistieke sector niet… lees verder
Toekomst van mobiliteit
Na publicatie van mijn boek 'Nieuwe Mobiliteit' heb ik veel lezingen gegeven over de veranderingen in mobiliteit die gaan komen en hoe het beleid daar het best op in… lees verder
Effectief mobiliteitsbeleid – over successen en illusies
Het mobiliteitsbeleid zit vast en pakt de problemen van massamobiliteit onvoldoende aan. Wat werkt wel? De meeste vooruitgang is geboekt door Europese maatregelen voor schonere voertuigen en door decentrale overheden… lees verder
Luchtvaart zonder CO2: negen mogelijkheden vergeleken
De luchtvaart moet de CO2-uitstoot vlak na 2050 naar nul terug brengen. Om dit te bereiken zijn veel opties aangedragen: luchtvaartbelastingen, verbod op korte vluchten, snellere treinen, elektrische vliegtuigen, CO2-loze… lees verder
Duurzame mobiliteit: illusies en successen
De weg naar duurzame mobiliteit kent veel illusies en niet veel, maar wel heel grote, successen. In het kort: beleidsmaatregelen om schone motoren en energie toegepast te krijgen, zijn bijzonder… lees verder
Hyperloop of hype?
De voorstanders van de hyperloop timmeren stevig aan de weg: goederentransport zonder milieuvervuiling en minder vrachtwagens op de weg. Wie wil dit niet? De cijfers en onderbouwing van Hardt –… lees verder
Automobiliteit is uitgegroeid
De prognoses van de rijksoverheid voor de groei van het autoverkeer zijn te hoog. Omdat de feitelijke groei van het autoverkeer tot 2019 onder de lage prognose 2014-2040 bleef, zijn medio… lees verder
Verschuif veertig miljard (!) in het Mobiliteitsfonds
Honderd miljard euro zit er tot 2035 in het Mobiliteitsfonds. Dit is veel geld, elk jaar zeven miljard. Ik stel drie grote verschuivingen voor. Eerste verschuiving is van nieuwaanleg naar… lees verder
Waardoor gaan mensen minder reizen met de auto en het vliegtuig?
Dit is een sleutelvraag voor duurzame mobiliteit. Transport & Environment vroeg me mijn inzichten over wat wel en niet werkt samen te vatten. De laatste twee dia's van mijn presentatie… lees verder
Dans tussen transport en verstedelijking
Waarom is het zo lastig om mensen uit de auto en het vliegtuig te krijgen en over te laten stappen op het openbaar vervoer? Een belangrijke reden is de sterke… lees verder
Onderzoek ‘Air2Rail’
De luchtvaart moet haar uitstoot van CO2 tot nul terug brengen, niet ver na 2050. Een van de manieren om hieraan bij te dragen is het vervangen van vliegreizen door… lees verder
Vijf taboes over mobiliteit
Vijf taboes drukken hun stempel op het maatschappelijk debat over mobiliteit. Deze onderwerpen komen dus niet aan de orde, maar hebben wél invloed. Ze leiden tot een onvolledig en eenzijdig… lees verder
Schiphol en duurzame luchtvaart
Nederlanders leggen elk jaar 3% meer kilometers af in een vliegtuig. Tegelijkertijd daalt het aantal kilometers per inwoner dat we auto rijden al voor het zevende jaar op rij. Met… lees verder
Welk rekeningrijden?
Het Kabinet gaat onderzoek doen naar rekeningrijden, wat nu betalen naar gebruik heet. In een pavlovreactie kruipen voor- en tegenstanders weer in de loopgraven die ze lang geleden hebben gegraven.… lees verder
Automobiliteit in 2017 verder gedaald
November 2018 stuurde de Minister van I&W nieuwe cijfers naar de Tweede Kamer waaruit blijkt dat de files sterk gaan toenemen. Dit klopt en is goed getimed voor de begrotingsbehandeling… lees verder
Snelheid bepaalt mobiliteit
Snelheid bepaalt op langere termijn de mobiliteitsontwikkeling; Zowel hoe ver we gaan als voor welk vervoersmiddel we kiezen. De auto is van deur-tot-deur vrijwel altijd sneller dan het openbaar vervoer… lees verder
Het Filemonster
Hoe komt het dat stedelijke gebieden die het meest last van files hebben, toch de beste bereikbaarheid hebben? Lees mijn blog over de 'file paradox' en wat dit betekent voor… lees verder
Boek ‘New Mobility’
In het voorjaar van 2017 is mijn boek 'New Mobility - Beyond the car era' verschenen. Het is een update van 'Nieuwe Mobiliteit' en analyseert ook de mobiliteitsontwikkeling in landen… lees verder
Illusies over duurzame mobiliteit
In een essay voor de internationale conferenties 'Keep Moving' (2012) trek ik de lessen uit 30 jaar beleid voor duurzame mobiliteit: wat werkt wel en wat werkt niet. Europese milieueisen… lees verder
Distributieland of subsidieland?
De Regering heeft in 2016 opnieuw besloten dat Nederland Distributieland nog steeds een pijler is onder onze economie. Ondanks dat de Raad voor Leefomgeving en Transport had geadviseerd dit achterhaalde… lees verder
Maak van de Randstad geen Los Angeles
Vijfentwintig jaar na de plannenmakerij voor de VINEX-wijken, was 2015 het Jaar van de Ruimte. Planologen, bestuurders, architecten en anderen zochten samen naar een nieuwe visie op de ruimtelijke toekomst… lees verder
Duurzame Bereikbare Randstad
Ruimtelijke concentratie in steden vergroot de bereikbaarheid en ook de duurzaamheid. Dit is de belangrijkste rode draad uit het wetenschappelijke onderzoeksprogramma Duurzame Bereikbaarheid van de Randstad. De beleidsmatige oogst van… lees verder
Seminar ‘Nieuwe mobiliteit’ in Pakhuis de Zwijger
Vanuit de luchtvaart, de autobranche en het openbaar vervoer werd op 23 april 2015 gereageerd op mijn boek ‘Nieuwe mobiliteit’. En natuurlijk vanuit de met 100 mensen gevulde zaal in… lees verder
Nieuwe mobiliteit – na het autotijdperk
In mijn boek ‘Nieuwe mobiliteit’ ontvouw ik een brede en verrassende visie op de fundamentele krachten die de mobiliteit sturen. Uit de wetmatigheden volgt dat het autoverkeer binnenkort niet verder… lees verder
Nieuwe transporttechnologie?
Transporttechnologie bepaalt grotendeels de ontwikkeling van mobiliteit en transport. Zijn er technologische doorbraken te verwachten die onze mobiliteit gaan veranderen? Welke nieuwe transporttechnieken concurreren auto, metro of het vliegtuig eruit?… lees verder
Delhi 2050 – Infrastructure and Urbanisation
Met partners uit India en Nederland heb ik gewerkt aan een (structuur)visie voor de ontwikkeling van Delhi tot een metropool van 35 miljoen inwoners in 2050. Deze omvang gaat ons… lees verder
Kleine filosofie van het goederenvervoer
De groei van het goederenvervoer is niet een één-op-één gevolg van de groei van onze economie. Liberalisering van de (wereld)handel en goedkoper en sneller vervoer hebben veel meer bijgedragen aan… lees verder
Beter transport betekent meer transport
Net zoals sneller vervoer bij mensen leidt tot langere verplaatsingsafstanden en dus één-op-één tot mobiliteitsgroei, impliceert beter goederentransport dat het vervoersvolume groeit. Dit rapport analyseert de invloed van de betere… lees verder
A European aviation charge
In mijn boek 'Nieuwe mobiliteit - na het autotijdperk' voorspel ik dat we in 2050 meer kilometers in een vliegtuig zitten dan in de auto. Deze sterke toename van het… lees verder