Ga naar hoofdinhoud

Brede aanpak bereikbaarheid

Het mobiliteitsbeleid zit vast en pakt de problemen van massamobiliteit onvoldoende aan. Wat werkt wel? De meeste vooruitgang is geboekt door Europese maatregelen voor schonere voertuigen en door decentrale overheden… lees verder

Groene transitie FFWD

Wij mensen zijn onderdeel van de levende natuur op aarde. We kunnen niet overleven zonder andere organismen; we hebben schone lucht, schoon water en vruchtbare grond nodig. Tegelijkertijd beseffen we… lees verder

Hyperloop of hype?

De voorstanders van de hyperloop timmeren stevig aan de weg: goederentransport zonder milieuvervuiling en minder vrachtwagens op de weg. Wie wil dit niet? De cijfers en onderbouwing van Hardt –… lees verder

Automobiliteit is uitgegroeid

De prognoses van de rijksoverheid voor de groei van het autoverkeer zijn te hoog. Omdat de feitelijke groei van het autoverkeer tot 2019 onder de lage prognose 2014-2040 bleef, zijn medio… lees verder

Toekomst van mobiliteit

Na publicatie van mijn boek 'Nieuwe Mobiliteit' heb ik veel lezingen gegeven over de veranderingen in mobiliteit die gaan komen en hoe het beleid daar het best op in kan… lees verder

Vijf taboes over mobiliteit

Vijf taboes drukken hun stempel op het maatschappelijk debat over mobiliteit. Deze onderwerpen komen dus niet aan de orde, maar hebben wél invloed. Ze leiden tot een onvolledig en eenzijdig… lees verder

Deltaplan Bereikbaarheid 2030

Nederland heeft een 'Deltaplan Bereikbaarheid' nodig. Eind juni presenteerde ik in Den Haag de hoofdlijnen hiervan. Mijn motto is 'meer bereikbaarheid voor minder geld'. Dit is mijn reactie op het 'Deltaplan… lees verder

Pleidooi voor een Nederlandse energieheffing

Al begin jaren negentig pleitte een brede maatschappelijke coalitie voor invoering van een nationale energieheffing. FNV, CNV, Consumentbond, Raad van Kerken en milieuorganisaties waren voorstander. Download hier het voorstel uit… lees verder

Back To Top