Toekomst van mobiliteit
Na publicatie van mijn boek 'Nieuwe Mobiliteit' heb ik veel lezingen gegeven over de veranderingen in mobiliteit die gaan komen en hoe het beleid daar het best op in kan… lees verder
Na publicatie van mijn boek 'Nieuwe Mobiliteit' heb ik veel lezingen gegeven over de veranderingen in mobiliteit die gaan komen en hoe het beleid daar het best op in kan… lees verder
Het mobiliteitsbeleid zit vast en pakt de problemen van massamobiliteit onvoldoende aan. Wat werkt wel? De meeste vooruitgang is geboekt door Europese maatregelen voor schonere voertuigen en door decentrale overheden… lees verder
Wij mensen zijn onderdeel van de levende natuur op aarde. We kunnen niet overleven zonder andere organismen; we hebben schone lucht, schoon water en vruchtbare grond nodig. Tegelijkertijd beseffen we… lees verder
De voorstanders van de hyperloop timmeren stevig aan de weg: goederentransport zonder milieuvervuiling en minder vrachtwagens op de weg. Wie wil dit niet? De cijfers en onderbouwing van Hardt –… lees verder
De prognoses van de rijksoverheid voor de groei van het autoverkeer zijn te hoog. Omdat de feitelijke groei van het autoverkeer tot 2019 onder de lage prognose 2014-2040 bleef, zijn medio… lees verder
Honderd miljard euro zit er tot 2035 in het Mobiliteitsfonds. Dit is veel geld, elk jaar zeven miljard. Ik stel drie grote verschuivingen voor. Eerste verschuiving is van nieuwaanleg naar… lees verder
Het is absurd dat we nog steeds ruim zeventig procent van alle belastingen en premies betalen over de inzet van mensen, terwijl nog geen tien drukt op milieuvervuiling en het… lees verder
In 2050 willen we in Nederland en Europa alleen nog energie gebruiken zonder CO2. Dit is nodig om de opwarming van het klimaat binnen de perken te houden. Technisch is… lees verder
Vijf taboes drukken hun stempel op het maatschappelijk debat over mobiliteit. Deze onderwerpen komen dus niet aan de orde, maar hebben wél invloed. Ze leiden tot een onvolledig en eenzijdig… lees verder
Nederland heeft een 'Deltaplan Bereikbaarheid' nodig. Eind juni presenteerde ik in Den Haag de hoofdlijnen hiervan. Mijn motto is 'meer bereikbaarheid voor minder geld'. Dit is mijn reactie op het… lees verder