Het autogebruik per inwoner is al twintig jaar vrijwel constant en er is geen reden om te veronderstellen dat dit de komende decennia gaat veranderen. Door concentratie van de nieuwe woningen in bestaande dorpen en steden zal het gebruik van… lees verder
Dit is een sleutelvraag voor duurzame mobiliteit. Transport & Environment vroeg me mijn inzichten over wat wel en niet werkt samen te vatten. De laatste twee dia’s van mijn presentatie Less car and plane geven mijn conclusies.
Lees ook
‘Vervoersarmoede’ is een nieuw modewoord. Ik pleit ervoor dit niet langer te gebruiken. Er is zeker armoede in Nederland, want we hebben voedselbanken en tweeëndertig duizend ‘geregistreerde’ daklozen; in werkelijkheid meer. Zes procent van de Nederlanders leeft onder de armoedegrens… lees verder
Deze notitie geeft een indicatie van de onbetaalde kosten van belangrijke vormen van mobiliteit in Nederland, op basis van in opdracht van de rijksoverheid uitgevoerde onderzoeken uit 2022. De onbetaalde kosten zijn de maatschappelijke kosten van infrastructuur, verkeersongevallen en milieuvervuiling,… lees verder
Logistiek veroorzaakt elf tot twaalf procent van de mondiale CO2-uitstoot. Wegtransport tekent voor twee derde hiervan. Zelfs bij de snelst mogelijke overstap naar elektrische vrachtwagens ligt de logistieke sector niet op koers om in 2050 geen broeikasgassen meer uit te… lees verder