Vijf taboes over mobiliteit
Vijf taboes drukken hun stempel op het maatschappelijk debat over mobiliteit. Deze onderwerpen komen dus niet aan de orde, maar hebben wél invloed. Ze leiden tot een onvolledig en eenzijdig… lees verder
Vijf taboes drukken hun stempel op het maatschappelijk debat over mobiliteit. Deze onderwerpen komen dus niet aan de orde, maar hebben wél invloed. Ze leiden tot een onvolledig en eenzijdig… lees verder
Het Kabinet gaat onderzoek doen naar rekeningrijden, wat nu betalen naar gebruik heet. In een pavlovreactie kruipen voor- en tegenstanders weer in de loopgraven die ze lang geleden hebben gegraven.… lees verder
Snelheid bepaalt op langere termijn de mobiliteitsontwikkeling; Zowel hoe ver we gaan als voor welk vervoersmiddel we kiezen. De auto is van deur-tot-deur vrijwel altijd sneller dan het openbaar vervoer… lees verder
Hoe komt het dat stedelijke gebieden die het meest last van files hebben, toch de beste bereikbaarheid hebben? Lees mijn blog over de 'file paradox' en wat dit betekent voor… lees verder
In het voorjaar van 2017 is mijn boek 'New Mobility - Beyond the car era' verschenen. Het is een update van 'Nieuwe Mobiliteit' en analyseert ook de mobiliteitsontwikkeling in landen… lees verder
Vijfentwintig jaar na de plannenmakerij voor de VINEX-wijken, was 2015 het Jaar van de Ruimte. Planologen, bestuurders, architecten en anderen zochten samen naar een nieuwe visie op de ruimtelijke toekomst… lees verder
Ruimtelijke concentratie in steden vergroot de bereikbaarheid en ook de duurzaamheid. Dit is de belangrijkste rode draad uit het wetenschappelijke onderzoeksprogramma Duurzame Bereikbaarheid van de Randstad. De beleidsmatige oogst van… lees verder
Vanuit de luchtvaart, de autobranche en het openbaar vervoer werd op 23 april 2015 gereageerd op mijn boek ‘Nieuwe mobiliteit’. En natuurlijk vanuit de met 100 mensen gevulde zaal in… lees verder
In mijn boek ‘Nieuwe mobiliteit’ ontvouw ik een brede en verrassende visie op de fundamentele krachten die de mobiliteit sturen. Uit de wetmatigheden volgt dat het autoverkeer binnenkort niet verder… lees verder
Met partners uit India en Nederland heb ik gewerkt aan een (structuur)visie voor de ontwikkeling van Delhi tot een metropool van 35 miljoen inwoners in 2050. Deze omvang gaat ons… lees verder