Oil Security Europe
Europa importeert 88% van de olie die het gebruikt, grotendeels uit nogal onstabiele gebieden. Dit paper geeft een overzicht van de risico's van onze afhankelijkheid van olie uit het buitenland… lees verder
Europa importeert 88% van de olie die het gebruikt, grotendeels uit nogal onstabiele gebieden. Dit paper geeft een overzicht van de risico's van onze afhankelijkheid van olie uit het buitenland… lees verder
In een essay voor de internationale conferenties 'Keep Moving' (2012) trek ik de lessen uit 30 jaar beleid voor duurzame mobiliteit: wat werkt wel en wat werkt niet. Europese milieueisen… lees verder
Vijfentwintig jaar na de plannenmakerij voor de VINEX-wijken, was 2015 het Jaar van de Ruimte. Planologen, bestuurders, architecten en anderen zochten samen naar een nieuwe visie op de ruimtelijke toekomst… lees verder
Ruimtelijke concentratie in steden vergroot de bereikbaarheid en ook de duurzaamheid. Dit is de belangrijkste rode draad uit het wetenschappelijke onderzoeksprogramma Duurzame Bereikbaarheid van de Randstad. De beleidsmatige oogst van… lees verder
Vanuit de luchtvaart, de autobranche en het openbaar vervoer werd op 23 april 2015 gereageerd op mijn boek ‘Nieuwe mobiliteit’. En natuurlijk vanuit de met 100 mensen gevulde zaal in… lees verder
In mijn boek ‘Nieuwe mobiliteit’ ontvouw ik een brede en verrassende visie op de fundamentele krachten die de mobiliteit sturen. Uit de wetmatigheden volgt dat het autoverkeer binnenkort niet verder… lees verder
Transporttechnologie bepaalt grotendeels de ontwikkeling van mobiliteit en transport. Zijn er technologische doorbraken te verwachten die onze mobiliteit gaan veranderen? Welke nieuwe transporttechnieken concurreren auto, metro of het vliegtuig eruit?… lees verder
Met partners uit India en Nederland heb ik gewerkt aan een (structuur)visie voor de ontwikkeling van Delhi tot een metropool van 35 miljoen inwoners in 2050. Deze omvang gaat ons… lees verder
De groei van het goederenvervoer is niet een één-op-één gevolg van de groei van onze economie. Liberalisering van de (wereld)handel en goedkoper en sneller vervoer hebben veel meer bijgedragen aan… lees verder
Net zoals sneller vervoer bij mensen leidt tot langere verplaatsingsafstanden en dus één-op-één tot mobiliteitsgroei, impliceert beter goederentransport dat het vervoersvolume groeit. Dit rapport analyseert de invloed van de betere… lees verder