skip to Main Content

Duurzame Bereikbare Randstad

Ruimtelijke concentratie in steden vergroot de bereikbaarheid en ook de duurzaamheid. Dit is de belangrijkste rode draad uit het wetenschappelijke onderzoeksprogramma Duurzame Bereikbaarheid van de Randstad. De beleidsmatige oogst van… lees verder

Illusies over duurzame mobiliteit

Duurzame mobiliteit zal vooral bereikt worden door auto's schoon te maken. Europese normen voor de maximale uitstoot van CO2 in combinatie met groene belastingen in Nederland, kunnen ervoor zorgen dat… lees verder

70% minder CO2 door het verkeer

Een Europese Task Force heeft een aanpak voorgesteld om de uitstoot van CO2 door het verkeer sterk te verminderen. In deze Task Force, onder mijn voorzitterschap, zaten alle belanghebbenden en… lees verder

Wereldwijs

De grote veranderingen op het wereldtoneel bieden de kans om koers te zetten naar een meer duurzame en rechtvaardige wereld. Als rijke landen staan we nu voor de keuze om… lees verder

Wishful thinking in transport policy

Dit essay heb ik geschreven voor de internationale conferentie 'Keep Moving, Towards Sustainable Mobility'. Hierin trek ik de lessen van 40 jaar beleid voor duurzame mobiliteit: wat werkt wel en… lees verder

Energiebesparing lekt weg

Energiezuinige lampen, apparaten en auto's stimuleren het gebruik ervan, omdat de 'energiedienst' goedkoper is. Dit wordt het 'rebound-effect' genoemd. Dit onderzoek analyseert de omvang van dit weglekeffect en geeft aanbevelingen… lees verder

Klimaatprobleem: Oplossing in zicht

Is een intensiever klimaatprobleem nodig? Is een intensiever klimaatbeleid mogelijk? Is een intensiever klimaatbeleid betaalbaar? Dit boekje van de Bezinningsgroep Energiebeleid beargumenteert drie keer 'ja zeker'. Dit zijn de conclusies… lees verder

Gewoon schoon

De titel 'Gewoon schoon' dekt de lading van mijn boekje over milieubeleid: gewoon doen. Schone technologie en schone economie zijn de kern. Maar de sleutel ligt bij de politieke moed… lees verder

Back To Top
×Close search
Zoeken