Waarom is het zo lastig om mensen uit de auto en het vliegtuig te krijgen en over te laten stappen op het openbaar vervoer? Een belangrijke reden is de sterke verknoping van mobiliteit en ruimte. Mobiliteitsgedrag is ruimtelijk gedrag! Dit… lees verder
Het Filemonster
Hoe komt het dat stedelijke gebieden die het meest last van files hebben, toch de beste bereikbaarheid hebben? Lees mijn blog over de ‘file paradox’ en wat dit betekent voor onze inspanningen om de bereikbaarheid te vergroten.
Lees ook

“Hoever je gaat, heeft met afstand niets te maken, hoogstens met de tijd” Het prachtige lied ‘Omarm’ van BlØf staat op nummer 369 in de Top 2000. Bijna niemand weet, dat deze popgroep het wezen van ons mobiliteitsgedrag bezingt. De… lees verder

De luchtvaart moet de CO2-uitstoot vlak na 2050 naar nul terug brengen. Om dit te bereiken zijn veel opties aangedragen: luchtvaartbelastingen, verbod op korte vluchten, snellere treinen, elektrische vliegtuigen, CO2-loze brandstof en energiezuinige vliegtuigen en vliegroutes. Voor de beleidsontwikkeling en… lees verder

De luchtvaart moet haar uitstoot van CO2 tot nul terug brengen, niet ver na 2050. Een van de manieren om hieraan bij te dragen is het vervangen van vliegreizen door de trein. Ik heb de potentiële bijdrage van deze modal… lees verder