skip to Main Content

Oil Security Europe

Europa importeert 88% van de olie die het gebruikt, grotendeels uit nogal onstabiele gebieden. Dit paper geeft een overzicht van de risico's van onze afhankelijkheid van olie uit het buitenland… lees verder

Illusies over duurzame mobiliteit

Duurzame mobiliteit zal vooral bereikt worden door auto's schoon te maken. Europese normen voor de maximale uitstoot van CO2 in combinatie met groene belastingen in Nederland, kunnen ervoor zorgen dat… lees verder

70% minder CO2 door het verkeer

Een Europese Task Force heeft een aanpak voorgesteld om de uitstoot van CO2 door het verkeer sterk te verminderen. In deze Task Force, onder mijn voorzitterschap, zaten alle belanghebbenden en… lees verder

Energiebesparing lekt weg

Energiezuinige lampen, apparaten en auto's stimuleren het gebruik ervan, omdat de 'energiedienst' goedkoper is. Dit wordt het 'rebound-effect' genoemd. Dit onderzoek analyseert de omvang van dit weglekeffect en geeft aanbevelingen… lees verder

Klimaatprobleem: Oplossing in zicht

Is een intensiever klimaatprobleem nodig? Is een intensiever klimaatbeleid mogelijk? Is een intensiever klimaatbeleid betaalbaar? Dit boekje van de Bezinningsgroep Energiebeleid beargumenteert drie keer 'ja zeker'. Dit zijn de conclusies… lees verder

A European aviation charge

In mijn boek 'Nieuwe mobiliteit - na het autotijdperk' voorspel ik dat we in 2050 meer kilometers in een vliegtuig zitten dan in de auto. Deze sterke toename van het… lees verder

Duurzame ontwikkeling en economische groei

Betekent duurzame ontwikkeling dat het BNP minder hard zal groeien? Zorgvuldig omgaan met onze natuurlijke omgeving is inderdaad niet een win-win oplossing, ondanks dat sommigen deze illusie omarmen. Omgekeerd is… lees verder

Back To Top
×Close search
Zoeken