skip to Main Content

Groeit het goederenvervoer almaar door?

De groei van het goederenvervoer is niet een één-op-één gevolg van de groei van onze economie. Liberalisering van de (wereld)handel en goedkoper en sneller vervoer hebben veel meer bijgedragen aan… lees verder

Energiebesparing lekt weg

Energiezuinige lampen, apparaten en auto's stimuleren het gebruik ervan, omdat de 'energiedienst' goedkoper is. Dit wordt het 'rebound-effect' genoemd. Dit onderzoek analyseert de omvang van dit weglekeffect en geeft aanbevelingen… lees verder

Klimaatprobleem: Oplossing in zicht

Is een intensiever klimaatprobleem nodig? Is een intensiever klimaatbeleid mogelijk? Is een intensiever klimaatbeleid betaalbaar? Dit boekje van de Bezinningsgroep Energiebeleid beargumenteert drie keer 'ja zeker'. Dit zijn de conclusies… lees verder

Gewoon schoon

De titel 'Gewoon schoon' dekt de lading van mijn boekje over milieubeleid: gewoon doen. Schone technologie en schone economie zijn de kern. Maar de sleutel ligt bij de politieke moed… lees verder

Beter transport betekent meer transport

Net zoals sneller vervoer bij mensen leidt tot langere verplaatsingsafstanden en dus één-op-één tot mobiliteitsgroei, impliceert beter goederentransport dat het vervoersvolume groeit. Dit rapport analyseert de invloed van de betere… lees verder

Duurzame ontwikkeling en economische groei

Betekent duurzame ontwikkeling dat het BNP minder hard zal groeien? Zorgvuldig omgaan met onze natuurlijke omgeving is inderdaad niet een win-win oplossing, ondanks dat sommigen deze illusie omarmen. Omgekeerd is… lees verder

De macht van beelden

Beeldvorming heeft veel invloed. Soms meer dan feiten en analyses. In 2011 vond hierover een seminar plaats bij de OECD met als titel 'Evidence Based Decision Making - Reality or… lees verder

Back To Top
×Close search
Zoeken