Skip to content

Automobiliteit is uitgegroeid

De prognoses van de rijksoverheid voor de groei van het autoverkeer zijn te hoog. Omdat de feitelijke groei van het autoverkeer tot 2019 onder de lage prognose 2014-2040 bleef, zijn medio… lees verder

Vijf taboes over mobiliteit

Vijf taboes drukken hun stempel op het maatschappelijk debat over mobiliteit. Deze onderwerpen komen dus niet aan de orde, maar hebben wél invloed. Ze leiden tot een onvolledig en eenzijdig… lees verder

Praten over macht

  Macht speelt een grote rol in onze samenleving en persoonlijke levens. Tegelijkertijd doen we net alsof dit niet zo is. Om risico's van macht te beperken en beter te… lees verder

Welk rekeningrijden?

Het Kabinet gaat onderzoek doen naar rekeningrijden, wat nu betalen naar gebruik heet. In een pavlovreactie kruipen voor- en tegenstanders weer in de loopgraven die ze lang geleden hebben gegraven.… lees verder

De januskop van innovatie

Innovatie lijkt een doel op zich geworden. Een mengelmoes van belangen en doelen gaat er achter schuil. In dit korte essay ontrafel ik de verschillende functies die innovatie vervult. Een… lees verder

Snelheid bepaalt mobiliteit

Snelheid bepaalt op langere termijn de mobiliteitsontwikkeling; Zowel hoe ver we gaan als voor welk vervoersmiddel we kiezen. De auto is van deur-tot-deur vrijwel altijd sneller dan het openbaar vervoer… lees verder

Het Filemonster

Hoe komt het dat stedelijke gebieden die het meest last van files hebben, toch de beste bereikbaarheid hebben? Lees mijn blog over de 'file paradox' en wat dit betekent voor… lees verder

Back To Top